מתי להשתמש באמפתיה, סימפתיה והזדהות?

לא מזמן, במהלך סדנה שקיימנו בפרויקט 001, שיתף אחד המשתתפים בחוויה אישית שהייתה טעונה רגשית. מיד לאחר ששיתף, שמנו לב לתגובות השונות של הנוכחים בחדר: חלק ניסו לעודד, אחרים הרגישו מוצפים רגשית, ואילו אחדים פשוט הנהנו בשקט, כשעל פניהם ניכר שהצליחו להבין בדיוק את התחושות שעלו בשיחה. ברגע הזה בדיוק, הבנו עד כמה ההבדלים בין אמפתיה, סימפתיה והזדהות אינם רק עניין סמנטי - אלא הבסיס לתקשורת אנושית אפקטיבית.

אמפתיה היא היכולת "להיכנס לנעליו" של האחר, לחוש ולהבין את רגשותיו מבלי לשייך את אותם הרגשות לעצמך. זה כמו לצפות בסרט מרגש, להבין לעומק את רגשות הגיבור, אך עדיין לזכור שאתה לא הוא.

לעומת זאת, סימפתיה היא תגובה רגשית של חמלה או רחמים כלפי מצבו של האחר. כשאנחנו מרגישים סימפתיה, אנחנו מתמקדים בתחושת הצער או הדאגה שלנו כלפי האדם, מבלי בהכרח להבין לעומק את חווייתו האישית.

הזדהות, לעומתן, הולכת צעד אחד רחוק יותר: אנחנו מרגישים באופן אישי את התחושות של האחר, חווים אותן בעצמנו ולעיתים אף מאבדים את המרחק הרגשי החיוני שמאפשר לעזור באמת.

אז מתי משתמשים בכל אחת מהיכולות הללו?

כאשר אנחנו רוצים לתמוך באדם שנמצא במצוקה, אמפתיה היא הכלי החזק ביותר. היא מאפשרת לנו להבין את עולמו, ולתת לו תחושה אמיתית של נראות והקשבה. סימפתיה יכולה להיות מועילה כשמדובר במצבים שבהם נדרשת תמיכה פשוטה ונקודתית, למשל כשמישהו משתף בבעיה לא חמורה ומצפה רק לאישור או לעידוד קל.

הזדהות עשויה להיות מועילה במצבים מאוד ספציפיים, אך בדרך כלל חשוב לשמור על מרחק רגשי בריא, כדי שנוכל לתפקד ביעילות ולהעניק תמיכה אמיתית ומועילה.

בסופו של דבר, היכולת שלנו להבחין בין אמפתיה, סימפתיה והזדהות היא כלי מפתח ליצירת מערכות יחסים בריאות, אפקטיביות ומשמעותיות יותר בחיינו האישיים והמקצועיים.

בעולם המודיעין האנושי ובחיים של כולנו – ההבחנה בין אמפתיה, סימפתיה והזדהות היא חיונית, כיוון שהיא מאפשרת לנו להבין לעומק את המניעים והרגשות של האחר, מבלי לאבד את היכולת לנתח מצבים בצורה אובייקטיבית ויעילה. זו הסיבה שאנו מלמדים את הנושא לעומק, במסגרת ההכשרות של הפרויקט.

כמידי שבוע, נציין את העובדה שעדין שבויים בעזה 59 אזרחים ישראלים ושכל ניסיון לעורר מהומות בתוך העם, להמריד ולפלג מהווים בגידה מוחלטת במדינה ובאותם אנשים שחרפו נפשם מאז השביעי באוקטובר ובמהלכו.

אהבתם? כתבו לנו בתגובות. 

יש לכם שאלה? אנחנו זמינים – לפנייה בוואטסאפ

בשורות טובות,
001.

רוצה לדבר איתנו?

שיתוף:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לשיחה עם נציג...

השאירו פרטים מלאים ונציג יחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן