שימוש במודיעין להבנה עסקית טובה יותר וליצירת יתרונות תחרותיים

באילו אמצעים אתם משתמשים כיום כדי לעקוב ביעילות אחר שחקנים ענפיים (ספקים, לקוחות, מתחרים וכיו"ב)? האם אתם עושים זאת ביעילות, תוך חיסכון בזמן, כסף, כח אדם ואנרגיה?

נכון להיום קיימות לא מעט פלטפורמות דיגיטליות ואנושיות לאיסוף מידע אישי ועסקי הכרחי. יצירת תובנות איכותיות מן המידע הנאסף תוביל אתכם לביצוע מהלכים עסקיים מנצחים. המידע נמצא בכל מקום.

האם רשת האינטרנט היא המקום היחיד לאיסוף מידע? מקור מרכזי בהחלט, אך לא היחיד. כדאי ורצוי לאסוף מידע עסקי במקומות רבים ושונים, שאינם דיגיטליים בלבד. ואם כבר הזכרנו את האינטרנט – איתור מושכל של מידע לעולם לא עוצר בשניים-שלושה הדפים הראשונים בגוגל, אלא ממשיך ברשת העמוקה, במנועי חיפוש נוספים, רשתות חברתיות, אפליקציות בנייד ועוד.

איתור של מידע מקיף נעשה הן באמצעות מודיעין אנושי (׳יומינט׳) והן באמצעות מודיעין דיגיטלי (׳אוסינט׳ / ׳סיגינט׳). המודיעין האנושי הוא הרמה החשובה, האותנטית ולרוב האיכותית ביותר. מצאו את האנשים הרלבנטיים לכם בתחום כלשהו, דברו איתם, הזמינו אותם לכוס קפה (על חשבונכם) ונסו לדלות מהם פרטים שאינם מופיעים ברשת. אנשים בצמתים חשובים בענף – משפיענים, כאלו שיושבים בעמדות כח ומכירים את הענף מצוין – יימצאו בארגונים ובאירועים (כנסים, תערוכות, השתלמויות). מומחי תחום שכתבו או ערכו ספרים וקטלוגים, דוברים, אנשי אקדמיה ועוד – לכל אלו יש מידע חיוני בראשם, שלא לדבר על רשת קשרים עניפה שכדאי ורצוי לנצל בכדי להגיע לידיעת הזהב שלכם.

מה לגבי מודיעין טכני? האם אי פעם פירקתם מוצר של מתחרה והבנתם ממה הוא מורכב, או בדקתם כמה עולה כל רכיב בו? המידע שייעלה מסוג כזה של ניתוח עלויות יהיה הרבה יותר יעיל מאשר לחפש הררים של טקסט באינטרנט אודות המוצר.

לצד האמור, אין לזלזל במודיעין הדיגיטלי – הכל (כמעט) נמצא ברשת, וזהו קרוב לוודאי המקום הראשון שאליו תלכו בחיפושכם אחר מידע נחוץ. הזמינות, הנגישות, החינמיות – כל אלה הם משתנים שקשה למודיעין האנושי להתחרות בהם, אך יש לעשות זאת בצורה יעילה ולא 'סתם' לחפש באינטרנט. 

ראשית – קיימים מנועי חיפוש כלליים נוספים דוגמת בינג ויאהו. אך מעבר לזאת ישנם מנועי חיפוש נישתיים שרוב הציבור מעולם לא שמע עליהם וכל שכן לא משתמש בהם. מידע פיננסי למכביר ניתן למצוא ב- Google Finance, מידע על פטנטים ניתן לאתר ב- Google Patent Search וכך הלאה. מנועים מקומיים דוגמת Baidu בסין או Yandex ברוסיה ייתנו לכם תוצאות רבות יותר, שלא לומר אותנטיות, על מטרות במדינות אלו, מאשר גוגל.

שנית, מה לגבי 'השפה הסודית' של האינטרנט – כמה מכם למדו את כללי התחביר של הרשת? האם אתם יודעים למקד את החיפושים שלכם בתצורה מסוימת של מופעי מידע (למשל מצגות בלבד), באתרים מסוג מסוים (רק ממשלתיים) או בקבועי זמן נקודתיים (תוצאות משבוע שעבר). עליכם ללמוד את השפה הסודית הזאת בכדי לזקק את המידע הרלבנטי ביותר, ולא לבזבז זמן יקר על חיפושים שיניבו תוצרות עקרות ותו לא.
ועוד טיפ – אל תחפשו רק טקסטים. הרבה מן המידע העסקי המצוי ברשת קיים בתמונות, סרטונים ושאר מידעים גרפיים. בעולם השיווק טוענים שתמונה אחת שווה אלף מילים. נחשו מה, גם במודיעין! חפשו מוצרים, חברות ואנשים בוויז'ואל והגיעו לרמזים על הימצאותם, שותפיהם העסקיים והמקומות בהם פעלו ועודם פועלים.

שלישית, הרשתות החברתיות הן הפלטפורמה השלטת כיום בכל מה שקשור למידע של מאחורי הקלעים – החצר האחורית של המטרות שלכם. בסביבה התחרותית והדינמית של ישראל במאה ה- 21 עליכם לדעת לנטר באופן מיטבי פלטפורמות דוגמת פייסבוק, לינקדאין, טוויטר ועוד בכדי להבין מה נעשה בגזרת המתחרים הישירים שלכם – החל מעזיבת עובדים ועד לקמפיין מוצרים חדש שכלל לא ידעתם על קיומו.

רביעית, בעידן של מידע מבוסס-מיקום האפליקציות בנייד שלכם תעזורנה להגיע למידע שפעם נחשב למשימה בלתי אפשרית, ולא אמרנו דבר על השימוש במצלמה הבנויה בנייד לצרכי מעקב, ניטור ולכידה של מידע תוך כדי תנועה.

בכל הפלטפורמות הנ"ל חשוב לדעת לייצר התראות לאור אילוצי זמן ולשם כך תרצו לקבל את המידע בדחיפה, לעתים בזמן אמת, ולא לשרוף שעות רבות על חיפושים ברשת מדי יום. עליכם להכיר את הטכנולוגיות והכלים שייקלו על עבודת האיסוף וייעבו עבורכם את מקורות המידע (שימוש בטכנולוגיית RSS, עבודה עם כלים דוגמת Google Alerts ועוד).

וכמובן שכאן לא נגמרת העבודה – איתור במאגרי מידע ייעודיים, שימוש בכלים סטטיסטיים לניתוח הממצאים, יצירת פלטים רלבנטיים והצגת המידע באופן תכליתי – כל אלה ועוד הנם נכסי צאן ברזל של מנהלים ממולחים ומתקדמים המבינים שמי שלא עוסק כיום באיסוף וניתוח של מידע נשאר מאחור בתחרות.

המודיעין במגזר העסקי, בדיוק כמו מקבילו במגזר הביטחוני, מסייע לנו לקבל החלטות טובות יותר בזמני תגובה קצרים למציאות שמשתנה ללא הפסק. הוא כאן כדי להישאר, על שלל הטכניקות והכלים הישנים והחדשים שלו, ואין לכם את הלוקסוס שלא להשתמש בו; פשוטו כמשמעו.

כתבו לנו מה חשבתם בתגובות ואנחנו כמובן זמינים לכל שאלה כאן או בוואטסאפ שלנו ע״י לחיצה כאן

למידע נוסף וקבלת מידע אודות שירותי המודיעין העסקי שלנו, ניתן לבקר באתר בעמוד שלנו באתר

למידע נוסף על מחבר המאמר – אמיר פליישמן, ניתן לבקר בעמוד המועצה המייעצת

רוצה לדבר איתנו?

שיתוף:

תגובה אחת

  1. אני מבין שעבור עסק מצליח, במיוחד אם מדובר בעסק מקוון, יש צורך להעסיק עובדים לשעבר של סוכנויות ביון לדירקטוריון ולמנהלים. אלו מערכות מורכבות מאוד ולא לכל אנליסט ומנהל יש כישורים כאלה. תודה על המאמר הזה, מאוד שימושי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לשיחה עם נציג...

השאירו פרטים מלאים ונציג יחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן