זאת הטכניקה שמשתמשים בה בכירים במערכת הביטחון לקטיעת כעס ורגשות שליליים במהלך משא ומתן מול מחבלים ואנשי טרור

טכניקה פשוטה של 4 שלבים חושפת איך קוטעים רגשות שליליים במהלך מפגש עם אנשים ומחזירים שליטה על סיטואציה שמתחילה להדרדר. ככה תנצלו את הטכניקה בזוגיות, עסקים ואפילו ביום יום.

כשמדברים על הבנה באנשים, לא ניתן להתעלם מרגשות ותחושות. כל מפגש עם אדם אחר מעורר בנו רגש, לעיתים מדובר ברגש חיובי (הזדהות, אכפתיות, שייכות וכדומה) אך לעיתים מדובר ברגש שלילי (כעס, אכזבה, תסכול).

מי מאיתנו במהלך מפגש עסקי או חברתי לא הרגיש כעס או אכזבה מהאדם שמולנו, מי לא אמר לעצמו (בלב כנראה) “האדם הזה פשוט מטריף אותי” או “מתי הפגישה הזו כבר תיגמר, אני לא יכול לסבול אותו” במקרה ומדובר במשא ומתן למשל “כזה אדם מתנשא ויהיר, אין לי כוח להתווכח אתו, העיקר שנסיים”

אם להשתמש במושגים מעולם ההבנה באנשים, נקודת המוצא שלנו היא שרגש שלילי יכול לפגוע ביכולת שלנו להשיג את המטרות שלנו מהמפגש מאחר ורגש שלילי משנה את צורת החשיבה שלנו וההתנהגות שלנו (Persistent negative emotional impact), במקום להתמקד באמון הדדי, זיהוי אינטרסים דומים ושאר הגורמים שמייצרים לנו את דרך המלך להשיג את המטרות שלנו, אנחנו מוותרים ומתייאשים ומניחים לרגש השלילי להשתלט עלינו.

[רוצים ללמוד עוד על שכנוע בני אדם ומשא ומתן? הקליקו כאן >> ]

נפעל לפי ארבעת השלבים למיקוד עצמי (או בלעז emotion regulation), אחד הכלים ממשפחת ניהול הרגשות (Self-management of emotions) בעולם הנרחב של הבנה באנשים.

  1. שלב ראשון: עצירה במקום וקטיעת הדינמיקה השלילית, זהו השלב החשוב ביותר, לעיתים רבות רגש שלילי מתפתח במהלך פגישה כתוצאה מדינמיקה שלילית, כמו הרבה דברים אחרים בהבנה באנשים לפעמים בעיה קטנה שמתעלמים ממנה מתחילה כמו כדור שלג שמתחיל להתגלגל ולאט לאט צובר תאוצה עד שבלתי אפשרי לעצור אותו. בשלב הראשון נרצה לבצע “הקפאת מצב” כדי למנוע התדרדרות שתוביל להרס הפגישה. שלב זה קריטי מכיוון שבמקום לפעול מיד לפי רגשות, אנחנו עוצרים וחושבים. דרך מומלצת לבצע קיטוע שכזה היא פשוט לבצע הפסקה כלשהי בפגישה (שירותים, טלפון, הזמנת אוכל אם נמצאים בבית קפה או מסעדה וכדומה).

  2. שלב שני: להבין מהי סיבת השורש, למה אנחנו מרגישים ככה? האם אתה כועס על מי שמולך? או אולי אתה עצוב בגלל שרגשותיך נפגעו ממה שהוא או היא עשו? לא משנה מה אתה מרגיש, זה בסדר להרגיש ככה (כועסים, מאוכזבים וכדומה), אחת התובנות החשובות בהבנה באנשים היא שהכרה עצמית ברגש שלילי מפחיתה את עוצמתו. בסיטואציה שלכם, נסו לחשוב מהי סיבת השורש – האם האדם שמולי מתנהג אלי בצורה לא נעימה? או שאולי ייתכן שבכלל אני הגורם לדינמיקה השלילית, לדוגמא, אני לחוץ ומקרין זאת על הסיטואציה? תתפלאו לגלות כמה פעמים הרגש השלילי מתפתח בגללנו “ובאשמתנו”, ובעצם מי שצריך לבצע שינוי הוא אני ולא מי שמולי, לא בכדי אחד השיעורים הראשונים בקורס “פשוט להבין אנשים” של פרויקט 001 נקרא “תחקור עצמי”.

  3. שלב שלישי: מציאת פתרון, עכשיו אחרי שלקחנו כמה רגעים להבין מה בדיוק אנחנו מרגישים ומהי סיבת השורש לכך, אז מה עושים? פשוט וקל, מוצאים פתרון. נחשוב כיצד נוכל להרגיש טוב יותר, האם זה הזמן להזמין עוד קפה ועוגה או אולי פשוט לשנות גישה? לעיתים הפתרון יכול להיות שיח ישיר על הבעיה. זכור כי קיימות אפשרויות רבות לפתור את הסיטואציה, ולאלו מבינכם שתוהים כיצד ניתן קצת לפנות לאדם אחר ולומר לו שההתנהגות שלו פשוט נוראית ועדיין להישאר בפגישה הנה דוגמא: “אני מרגיש לא בנוח כאשר אתה קוטע אותי פעם אחרי פעם מאחר וזה לא מאפשר לי להעביר את המסר שלי. בפעם הבאה אתה יכול בבקשה להמתין עם ההתייחסות שלך עד שאסיים לדבר?” עקרון בסיסי בהבנה באנשים הוא השיקוף (Behavioral reflection), לפעמים אנשים פשוט לא שמים לב לדרך שבה הם מתנהגים וכאשר משקפים להם שיש בעיה הם ירצו להשתתף בפתרון שלה (ובפועל לשנות את ההתנהגות שמעצבנת או מפריעה לנו).

  4. שלב רביעי: חידוש הפגישה עם חיוך ועוד חיוך, כשתתחדש הפגישה, חייך חיוך רחב והפנה את מבטך לכיוון מי שמולך. הדבר ישדר למי שמולך חיוביות, אופטימיות, העדר כעסים, השלמה וכדומה. חיוך מעביר מסר של “ידיד” ולא “אויב”, כשעוסקים בהבנה באנשים לשפת הגוף יש חשיבות רבה, אנחנו נרצה ליצור את האווירה המושלמת לממש את הפתרון שחשבנו עליו (כן כן, גם כזה שמעיר למי שמולנו על ההתנהגות שלו) ותאפשר לנו לנטרל את הרגש השלילי.

כמובן שכל זה רק קצה הקרחון כשמדובר על שליטה ברגשות המתפתחות במהלך פגישה עסקית, אבל אם התחום הזה מעניין אתכם אנחנו מזמינים אתכם ללמוד אצלנו בקורס אונליין שפותח על ידי בכירים במערכת הביטחון ועוסק כולו בשכנוע בני אדם ומשא ומתן. למידע נוסף הקליקו >>

שתף :

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן